Dagen som aldri må glemmes.

Morgenen 11. September 2001, på vei til frokostsalen i Mariott Hotellet på Canalstreet, New Orleans, ble jeg møtt av en opprørt amerikaner som spurte om jeg hadde fått med meg nyhetene. Jeg fortalte at jeg hadde lest morgenavisene. Han fortalte meg at det var et fly, sannsynlig et småfly, som hadde styrtet inn i The World Trade Center i New York.

Slik startet den dagen jeg aldri kommer til å glemme. Og den dagen som aldri må glemmes.

Det er i dag femten år siden. Minnene sitter som innbrent i hukommelsen.

Mariott Hotellet var den gang den høyeste bygningen i New Orleans, og var ikke ulikt World Trade Center, arkitektonisk. To høye bygninger i en. Som tvillingtårn.

Da jeg kom ned i resepsjonsområdet, holdt hotellbetjeningen på å rigge opp storskjermer. Alle fjernsynskanalene sendte live fra New York.

I starten var det veldig motstridende meldinger som kom.

Vitner ble intervjuet.

Mitt i et intervju, da kameraene fokuserte på World Trade Center, kom fly nummer to og braste rett inn i bygningen, og traff den bygningen som ikke allerede var i brann.

Det var da det ble snakket om en terroraksjon.

Så kom meldingen fra Washington DC, at Pentagonbygningen var truffet av et fly.

Etter en stund kom meldingen om at et fly var styrtet i Shanksville i Pennsylvania.

Forvirringen var fullkommen.

Amerika var under angrep. Slik lød parolen.

Det var meget spesielt å være «øyenvitne» til denne historiske begivenheten. Jeg følte jeg var øyenvitne, selv om jeg ikke var i New York. Alt ble sent live på storskjerm.

Det var en meget spesiell stemning i New Orleans, da jeg gikk ut i gatene noen timer etter.

Gatene hadde militært nærvær.

Stemningen var trykkende. I den ellers så pulserende byen, gikk alle samtalene lavmælt. Vi ble advart om å ikke oppsøke store forsamlinger. Ingen visste om flere terroranslag var i vente. Eller hva målene kunne være.

Da bildene av Muhammed Atta og hans medsammensvorne dukket opp på skjermen, og det ble kjent at dette var muslimsk terror, var det ikke utenkelig at New Orleans stod på listen over terrormål, da New Orleans kunne ansees som «syndens by» av disse muslimske fanatikerne fra Al Qaida. Slik snakket «lokalbefolkningen».

Gatemusikantene i New Orleans, som ellers laget god stemning i gatene, spilte bare begravelsesmusikk. Som i en gigantisk Jazz-funeral.

Senere på ettermiddagen, trosset jeg advarslene, for jeg følte at jeg trengte et sted å samle tankene, fordøye inntrykkene. Da oppsøkte jeg St. Louis katedralen, ved Jackson Square.

Jeg var ikke den eneste. Katedralen var fullsatt. Det var tydelig andre enn meg som hadde tenkt den tanken. Det ble da holdt en meget minnerik gudstjeneste for alle fremmøtte.

Slik husker jeg den dagen. Dagen som aldri må glemmes.

USA-turen gikk videre. Vi reiste videre. Reiste blant annet til Washington DC. Vi var med det første flyet som fikk lande i DC, etter flyforbudet, som var innført etter angrepene. Vi oppsøkte Pentagon bygningen, etter en tur til Arlington Cementery, og så den evige flammen over Kennedy sin grav.

Vi kom så langt som til avsperringene. Der var det reist et gigantisk amerikansk flagg over der hullet var.

På nøyaktig en måned etter angrepet var vi i New York. Der holdt brannfolk på med noe som virket som etter-slukning ved ruinene av World Trade Center. Bilder av savnede var oppslått på «alle» offentlige steder, som buss-stopp, sykehus etc.

Det var en by i sjokk. Det bar den preg av. Slik opplevde jeg denne tiden, de september- og oktoberdagene i 2001.

Det er femten år siden. Minnene sitter, som om det var i går.

Det er en dag jeg aldri glemmer. En dag som aldri må glemmes.